Elevationsseng

Lad din komfort i sengen nå nye højder med en elevationsseng

Vi bruger ca. 1/3 af vores liv på at sove. Samtidig påvirker kvaliteten af vores søvn, hvordan vi har det, og hvad vi kan præstere i vågen tilstand. Så at sige, at en god nats søvn er essentiel for en energifyldt hverdag og et godt liv, er vidst ikke at overdrive. Der er mange faktorer, som spiller ind på søvnkvaliteten. Hvordan du har det når du går i seng, hvordan dit soveværelse er indrettet, og om du sover fast sammen med en partner. Men den største faktor er selvfølgelig kvaliteten af din seng. Hvordan sikrer man sig, at ens seng er af god kvalitet? Det ville være nemt, hvis man bare kunne købe testvinderen, eller den, som anbefales af eksperter. Det kan man imidlertid desværre ikke. For senge er lidt lige som fx løbesko: De skal passe til lige netop dig og din krop.

Når man køber seng, så skal man først og fremmest forholde sig til størrelsen: Hvad har jeg plads til, og hvad har jeg behov for? Derefter skal man forholde sig til type: Dobbeltseng eller enkeltseng? Billige boxmadrasser, kontinentalseng eller elevationsseng? Sidst men ikke mindst skal man forholde sig til materialerne – hvad foretrækker man, og hvad passer til ens præferencer og krop? I det følgende bliver der stillet skarpt på elevationssenge og deres mange fordele.

En elevationsseng gør din ”guilty pleasure” endnu bedre

Du ved godt, at du ikke burde – men du kan ikke lade være. Og når nu det skal være, så kan du lige så godt gøre det ergonomisk korrekt. At se TV, film og serier i sengen, enten på et fjernsyn, en tablet eller en smartphone, er for mange lidt af en ”guilty pleasure”. Vi ved godt, at det ikke er sundt – men for pokker hvor er det hyggeligt og afslappende. Bortset fra, at det som regel er ret ukomfortabelt. Hvem har ikke prøvet at ligge først på den ene side, så på den anden, i forsøget på at se skærmen ordentligt? Hvem har ikke, som resultat af disse mange kreative stillinger, fået ondt i albuer, håndled eller nakke?

Selv hvis du benytter dig af det ”sundere” alternativ, at læse en analog bog, er komforten i sengen absolut ikke maksimal. Hvis ens seng står op ad en væg, kan man selvfølgelig købe ekstra puder, så man kan komme op og sidde bedre. Men ekstra puder resulterer for det første i ekstra støv, og for det andet glider de ofte rundt i sengen. Så bliver man forstyrret, fordi man skal rette på dem. Den bedste løsning er at investere i en elevationsseng, da du her får maksimal komfort – om så du ligger ned, eller sidder op.

Ergonomisk lækker i begge ender

At din seng er ergonomisk, betyder, at du ligger på en måde, som er sund for din krop. Især dine led i ryg, nakke, lænd, skuldre og hofte risikerer nemlig at blive belastet når du ligger ned. En elevationsseng er ikke kun komfortabel og ergonomisk når man ser video eller læser. Du kan nemlig også få løftet dine underben (fra knæet og ned). At elevere denne del af kroppen gør, at lænden bliver aflastet. Så har du tendens til ondt i lænd eller ryg, så er en elevationsseng den rigtige seng for dig.

Du kan selvfølgelig også ligge en stor pude eller et sammenfoldet tæppe under dine underben i en almindelig seng. Men det er besværligt, især fordi du ikke skal sove med benene oppe. Du skal kun elevere dem i ca. 10-15 minutter inden du skal sove, til din lænd har fået slappet af. Hvis du ligger med benene oppe hele natten, risikerer du vrid i hoften hvis du skifter fra at ligge på ryggen til siden. Hvis du skal til at fjerne pude eller tæppe, så risikerer du at blive vågen lige som du ellers var blevet søvnig. Har du en elevationsseng, kan du nemt og hurtigt sænke sengen til vandret igen – enten med fjernbetjening eller vha. din smartphone.

Én seng, tre madrasser

Det kan være svært at holde styr på madrasser til elevationssenge. En elevationsseng består nemlig af hele tre forskellige madrastyper: To boxmadrasser, en vendbar springmadras og en topmadras. Det bedste er selvfølgelig at vælge en model, hvor alle tre madrasser er af høj kvalitet. Men er det småt med pengene, kan det være en god idé at prioritere topmadrassen. Dette skyldes, helt logisk, at det er dén madras, du ligger direkte på, som har størst betydning for din umiddelbare komfort. Topmadrasser kommer typisk i tre forskellige materialer: Almindeligt skum, memory foam og latex. Hver af disse materialer har sine fordele.

Alle topmadrasser, uanset materiale, skåner springmadressen nedenunder. Derfor er en billig topmadras altid bedre end ingen topmadras. Almindelige skummadrasser af kold- eller purskum er den billigste variant på markedet. Desværre har de også en tendens til at holde på varmen og til at give meget ringe støtte til din krop. Har du problemer med smerter, bør du investere i en memory foam madras, idet denne er den bedste rent ergonomisk. Memory foam former sig nemlig efter din krop, hvilket gør, at din rygsøjle altid vil ligge lige på en madras af dette materiale. Er nattesved derimod dit største problem, så er latex nok en bedre løsning for dig. Madrasser af latex er ventilerende, dermed kølende, takket være gummiets cellestruktur og måden madrasserne produceres på.

Sådan vælger du den rigtige størrelse

Sover du alene skal sengen være 90 cm i bredden og mindst 20 cm længere end du er (er du fx. 1,80, skal du have en seng der er minimum 200 cm lang). Roder du meget rundt i din seng i søvne, er det imidlertid en god idé med en trekvartseng (mellem 120 og 160 cm bred). Sover du sammen med din partner hver nat, er det vigtigt, at dobbeltsengen er mindst 180 cm bred. Hvis i ligger og skubber til hinanden, forstyrrer i nemlig hinandens søvn. Sover i to på den samme topmadras (i eks. en 180×200 eller 200×200 dobbeltseng), skal i være særligt opmærksomme på hvilken topmadras, i vælger.

En tommelfingerregel siger, at des mere du vejer, des hårdere skal din madras være. Vejer i nogenlunde det samme, bliver det ikke noget problem at finde den rigtige hårdhed. Men vejer den ene væsentligt mere end den anden, så kan det godt blive en udfordring. De fleste anbefaler, i tilfælde med stor vægtforskel, en latex madras. Og husk: Køb en split topmadras, (topmadras som kun hænger sammen på midten), hvis det er til en elevationsseng. Køber du en almindelig topmadras, kommer du til at rykke på både denne og din partner, nå du eleverer sengen. Med en split topmadras bliver den pænt liggende, hvor den skal. 

Husk: Dyne og pude er også en del af din seng

Du kan få både puder og dyner med dun eller fiberfyld. Puder kan du hertil få i memory foam og latex, ligesom du kan med topmadrasser. Puder med dun eller fiberfyld er formbare, hvilket betyder, at du kan ”puffe” puden i forskellige former. Dette vil mange nok se som en fordel – men rent ergonomisk har det også en uheldige sideeffekt. Nemlig den, at puden i løbet af natten ender i en form, hvor din nakke ikke får den nødvendige støtte. Både memory foam og latex er formfaste, hvorfor de sikrer en mere stabil støtte natten igennem.

Hverken med memory foam eller latex er det muligt at sove særligt komfortabelt på maven – hvilket nok vil få nogen til at vælge dem fra. Men at sove på maven er ikke sundt for hverken nakke eller indvolde. Derfor kan det være en idé at prøve at vende sig af med denne stilling, netop ved at købe en formfast hovedpude, som ”tvinger” én til at sove på enten siden eller ryggen.

Har du allergi? Så tjek vaskbarheden

Mange tror, at det er nok at lufte eller fryse sengetøjet, hvis de lider af husstøvmideallergi. Det er selvfølgelig altid lækkert med friskluftet sengetøj, men desværre hjælper det ikke på problemet med husstøvmider. Her er det nødvendigt at vaske topmadrassens betræk, rullemadras, puder, dyner samt sengetøj ved minimum 60°. Sørg derfor for, at når du køber disse, så køber du en variant, som kan tåle vask ved 60° eller mere. Sengetøjet skal vaskes en gang hver anden uge, og det resterende 4 gange om året. Herudover er det en god idé også at følge disse 3 råd:

  • Kombinationen af fugt og støv er det rene slaraffenland for husstøvmider. Tingeltangel under sengen samler støv, og gør, at sengen har svært ved at komme af med fugten. Fjern derfor ting under sengen. Så kan du også komme lettere til med støvsugeren.
  • Sørg for, at der ikke er lummert indenfor. Luft gerne ud minimum en gang dagligt, mens du resten af døgnet sørger for, at der er ca. 20° Sover du bedst i et køligt værelse, så sluk varmen om aftenen, og luft kort ud inden du går i seng.
  • Én grundig, ugentlig rengøring er nok. Hver gang du gør rent, får du hvirvlet støvet op – hvilket selvfølgelig ikke er godt, hvis du har husstøvmideallergi.
Elevationsseng
4.5 (90%) 8 votes